Genrepædagogik på Sølystskolen

Sølystskolen udvikler og implementerer systematisk en sprog- og genreorienteret undervisning baseret på funktionel grammatik.

Genrepædagogik på Sølystskolen

Siden skoleåret 2009/2010 har Sølystskolen i samarbejde med Læreruddannelsen i Silkeborg kørt et projekt om genrepædagogik.

Sproglig bevidsthed på alle niveauer

Igennem genrepædagogikken arbejder eleverne aktivt med sproget. De udvikler kompetencer og viden om sprogbrug inden for forskellige emner og forskellige genrer, så de lettere kan forstå, læse og selv skrive varierede tekster efter konteksten.

Samtidig udvikler lærere og elever et fælles skolesprog, så eleverne kan tilegne sig ny viden om alle emner hele vejen op i skolesystemet.

Genrepædagogikken er målrettet alle elever på alle klassetrin og i alle fag.

 

Hele skolen er med

49 lærere og børnehave-klasseledere på Sølystskolen deltager nu i projektet, og på sigt skal alle lærere Sølystskolen arbejde med elementer af genrepædago-gikken som en naturlig ting i deres praksis.

Vi arbejder desuden for at brede erfaringerne ud til andre skoler i kommunen bl.a. via netværk.  

Formål med projektet:

  • At få indsigt i, sprede og implementere viden om genrepædagogikkens teori og undervisningspraksis med henblik på sprogbaseret undervisning på Sølystskolen
  • Didaktisk udvikling inden for genrepædagogik og sprogbaseret undervisning i et samarbejde mellem lærere og ledelse på Sølystskolen, KompetenceCenteret og Læreruddannelsen i Silkeborg