Før-skoleområdet

_____________________________________________________
_____________________________________________________

Viden og vejledning:

_____________________________________________________

Sprogpakken
Sprogpakken er et efteruddannelsesprogram med fokus på at styrke børns sprog.
Viden og inspirationsmaterialer fra sprogpakkens hjemmeside kan med fordel anvendes af både pædagoger og forældre til tosprogede børn. Siden er oversat til flere sprog.
sprogpakken.dk

_____________________________________________________

Undervisningsministeriet og tosprogsområdet
Undervisningsministeriets Tosprogs-Taskforce arbejdede indtil 2013 for at styrke tosprogede børn og unges sprogudvikling. Taskforcen samlede og videregav gode erfaringer, redskaber og metoder fra hele landet.
Hjemmesiden opdateres ikke længere, men du kan fortsat som pædagog, lærer eller leder finde et hav af inspiration og vejledning til arbejdet med undervisning og integration i dagtilbuddet og på skolen.
tosprogstaskforce.dk

Fremover kan du finde information fra Undervisningsministeriet på følgende sider:
Læringskonsulenterne og tosprogsområdet og
Den nye folkeskole

_____________________________________________________

Foreningen for tosprogede børns vilkår
Forening for tosprogede børns vilkår, hvis medlemmer alle beskæftiger sig med eller har stor interesse for arbejdet med tosprogede småbørn.
Foreningen for tosprogede børns vilkår

_____________________________________________________

Center for Børnesprog
Center for Børnesprog er et flerfagligt center ved Institut for Sprog og Kommunikation, Syddansk Universitet. Centret udgør Danmarks samlede forsknings- og udviklingsmiljø inden for danske børns tidlige sprogtilegnelse. Man kan med fordel tilmelde sig centerets nyhedsbrev.
Center for Børnesprog

_____________________________________________________

Social- Børne og Integrationsministeriet:
Demokrati og integration

Social-, Børne- og Integrationsministeriet har ansvar for at samordne regeringens indsats for at fremme medborgerskab og integration.
Demokrati og integration

_____________________________________________________
_____________________________________________________

Sprogstimulering:

_____________________________________________________

Multidansk
Et gratis sprogstimuleringsprogram til førskolebørn og indskolingen.
multidansk.dk

_____________________________________________________

Sproget.dk - Indgangen til det danske sprog
Søg på alt, der vedrører det danske sprog.
En hjemmeside, som er et must for dig og dine elever!
sproget.dk

_____________________________________________________

Forældreunivers
En kanal med ideer til oplæg og visning af filmklip til forældremøder - fra Alineas hjemmeside.
forældreunivers.dk

_____________________________________________________

Til forældrene - tidlig sproglig indsats for tosprogede småbørn
Holstebro Kommune har lavet en hjemmeside til forældre til tosprogede børn. Her findes inspiration til sproglege og sproglige aktiviteter i hjemmet; forældrene kan se små film om hverdagen i en vuggestue og læse og høre om børn og sprog m.v.
Tidlig sproglig indsats for tosprogede småbørn
_____________________________________________________
_____________________________________________________

Kultur:

_____________________________________________________

Bibliotekscenter for Integration
Her finder du blandt andet bøger på mange sprog til børn og voksne
Statsbibliotekets indvandrerbibliotek

_____________________________________________________

Børnekultur Silkeborg
På Børnekultur Silkeborgs hjemmeside kan du se, hvilke aktiviteter, begivenheder og projekter Børnekultur Silkeborg målretter til netop dine børn. De vil også gerne inspirere dig til at benytte de øvrige tilbud om børnekultur i Silkeborg Kommune.
Børnekultur Silkeborg

___________________________________________________

Silkeborg Bibliotekerne – børn og forældre
På Silkeborg Bibliotekerne finder du et væld af inspiration - til arbejdet med sprogstimulering, læsning og meget mere – se selv!
Silkeborg Bibliotekerne

_____________________________________________________
_____________________________________________________